Szlakiem Reformacji na Górnym Śląsku

Dnia 28.11.br odbyła się piękna wycieczka parafialna pod hasłem: „Szlakiem Reformacji na Górnym Śląsku”. W wycieczce wzięło udział 29 osób w różnym wieku. Najmłodszą grupą byli przyszłoroczni konfirmanci.

W pierwszym etapie naszej wycieczki zwiedzaliśmy zabytkowy kościół w Pszczynie. Tam nauka reformacyjna dotarła już w 1523 roku. W tym czasie jak podają źródła historyczne działali już w Wolnym Państwie Pszczyńskim ewangeliccy kaznodzieje. Jednak prawdziwy rozkwit ewangelicyzmu nastąpił dopiero w drugiej połowie XVI wieku za czasów hrabiego Karola Promnica, który w 1577 roku mianował pierwszego superintendenta w Pszczynie. Ciekawe wiadomości na temat Reformacji na ziemiach pszczyńskich przekazał nam pan kościelny Eugeniusz Śleziński.

Z Pszczyny wybraliśmy się do Chorzowa gdzie przed 1 wojną światową była Parafia licząca 12 tys. wiernych. Ks.prob. Bogusław Cichy opowiedział uczestnikom wycieczki o tym jak rozwijała się reformacja w Królewskiej Hucie, bo tak kiedyś nazywał się Chorzów.

Po zwiedzaniu pięknego neogotyckiego kościoła w Chorzowie udaliśmy się na pyszny obiad do restauracji hotelowej w Piekarach Śląskich po czym pojechaliśmy do Tarnowskich Gór. Tam czekały na nas trzy atrakcje. Pierwszą była kopalnia srebra. Drugą piękny zabytkowy kościół ewangelicki w samym sercu miasta i starówki.

Tam mieliśmy okazję posłuchania ciekawej historii rozwoju reformacji w drugim największym ośrodku reformacyjnym Górnego Śląska i zwiedzenia pięknego zabytkowego kościoła ewangelickiego. Tu przywitał nas i poprowadził szlakiem reformacji Ks. Sebastian Mendrok, proboszcz parafii w Bytomiu i Tarnowskich Górach.

Trzecią atrakcją była starówka i pyszna kawa w restauracji naprzeciw kościoła.

Ostatnim etapem i zwieńczeniem naszej wycieczki na szlaku reformacji było zwiedzanie Muzeum Śląskiego w Katowicach. Tu mieliśmy okazję zwiedzić przepiękną wystawę na temat Kulturowego dziedzictwa Reformacji na Śląsku. Wystawa nosi ciekawy tytuł, który jest cytatem z naszego reformatora Ks. dra Marcina Lutra; „Wszystko osiąga się przez nadzieję.” Tam zabawiliśmy do późnego wieczora i szukaliśmy także wielu naszych eksponatów z Białej, które zostały przekazane na tę wystawę. To był piękny bogaty dzień, który z jednej strony był edukacją na temat reformacji a z drugiej czasem przyjemnym, rozrywkowym spędzonym w gronie naszych parafian. Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy pomogli nam w przygotowaniu i przeprowadzeniu tej wycieczki z okazji 500 lat Reformacji.